BIGTheme.net • Free Website Templates - Downlaod Full Themes
Text Size

Asistentul social - funcții, rol , intervenții și competențe în protecția copilului

Asistentul social -  funcții, rol , intervenții și competențe în protecția copilului

       

  Călărași 17.02.2020  Fundația pentru Dezvoltarea Serviciilor Sociale a publicat un ghid pentru asistenții sociali în domeniul protecției copilului, în cadrul proiectului intitulat “Asistență socială unitară și eficientă în serviciile pentru protecția copilului”. Ghidul de intervenție se adresează tuturor asistenților sociali în domeniul protecției copilului care doresc să își îmbunătățească practicile, și le oferă o abordare coerentă, stabilind anumite aspecte de bază în diferite etape ale acțiunii acestora – de la evaluarea inițială până la planul de intervenție.

           Asistentul social are un rol determinant/vital în protecția copilului și promovarea bunăstării acestuia, în luarea cu celeritate a deciziilor care pot face diferența în viață copiilor aflați în dificultate, în urmărirea interesului superior al acestora. În acest sens, asistentul social are nevoie să știe ce să facă, pas cu pas, că prin ceea ce face să asigure continuitate și coerentă demersurilor, să urmeze o linie directoare care să-l ,,salveze’’ de subiectivism, improvizație, omisiuni sau/ și proceduri stufoase, greu de implementat, respectat și urmat.

      Responsabilul de caz este o funcție a asistentului social care deține treaptă de competență profesională în conformitate cu cerințele CNASR și care asigură coordonarea activităților de asistență socială de tip preventiv, în scopul prevenirii instituționalizării beneficiarilor de servicii sociale sau implementarea planurilor  și programelor de intervenție specializată în scopul reabilitării, recuperării, pregătirii pentru viață și reintegrării în familie/ societate a beneficiarilor de servicii sociale.

      În funcție de aria de responsabilitate, responsabilul de caz (RC) poate avea următoarele roluri în intervenția sa:

  1.  Cunoașterea sistemului de asistență socială, definirea rolului, misiunii și a modului de funcționare a serviciului social în care lucrează,astfel:
  2. Cunoaște schemă sistemului de servicii sociale la nivel județean și/ sau local (cunoaște locul și relațiile de colaborare cu celelalte servicii);
  3. Participă la întocmirea unui sistem de primire, înregistrare și soluționare a reclamațiilor cu privire la serviciile oferite;
  4. Participă la redactarea ghidului de prezentare a serviciului;
  5. Comunică părintelui, copilului beneficiar, cu vârsta mai mare de 10 ani, lista serviciilor și instituțiilor partenere, folosind un limbaj adecvat și ținând cont de gradul de maturitate al copilului;
  6. Realizează baza de date a serviciului cu informații despre beneficiari (date personale, servicii oferite, intervenții, etc.) și se asigură că aceasta este utilizată în acord cu legislația în vigoare, în ceea ce privește accesul la informații și asigurarea  confidențialității informațiilor cu privire la clienți;
  7. Participă la întocmirea manualului de proceduri  a serviciului ( Procedura de menținere a legăturii copilului cu familia sau cu alte persoane importante/ de atașament pentru acesta, Procedura privind ieșirea copilului din centru, Procedura privind dreptul la intimitate și confidențialitate, Procedura privind efectuarea, înregistrarea, soluționarea sesizărilor și reclamațiilor referitoare la serviciile oferite sau al căror acces îl facilitează, Procedura privind rezolvarea cazurilor de absență a copiilor fără permisiune, Procedura cu privire la notificarea evenimentelor care afectează situația copilului);
  8. Contribuie la elaborarea unor materiale promoționale ( ex. Pliante, broșuri), al căror conținut este adecvat grupului țintă ( ex. Copii, părinți, profesioniști, mass-media);
  9. Respectă instrucțiunile referitoare la modalitățile de abordare  și de transmitere a informațiilor care le sunt încredințate în scopuri legate de protecția copilului.
  1. Lucrul pe caz:
  1. Coordonează intervențiile și acțiunile derulate în beneficiul copilului și al familiei, pe baza planului de servicii;
  2. Gestionează dosarul copilului (întocmirea, actualizarea/completarea, închiderea dosarului copilului);
  3. Organizează pentru fiecare copil un program special de acomodare cu ceilalți copii și cu personalul din cadrul serviciului/ centrului, cu o durată minimă de două săptămâni);
  4. Furnizează/ asigură accesul la servicii de consiliere/ informare juridică și medicală sau orice alte servicii;
  5. Se asigură de existența acordului părinților și al copilului pentru înregistrări sau fotografiere ținând cont de gradul sau de maturitate;
  6. Completează fișa de monitorizare a situației copilului, pe care o transmite la D.G.A.S.P.C., pentru realizarea bazei de date și monitorizării situației tuturor copiilor aflați în evidență sistemului de protecție a copilului;
  7. Realizează evaluarea inițială;
  8. Participă la vizitele părinților/ familiei lărgite sau ale altor persoane importante sau apropiate de copil;
  9. Încurajează copiii să-și exprime opiniile cu privire la toate aspectele care-i privesc, inclusiv ale vieții cotidiene;
  10. Se asigură că sunt notate în dosarul copilului opiniile și propunerile acestuia, în calitate de beneficiar, precum și ale familiei sau persoanelor importante pentru copil, deciziile importante pentru viața copilului;
  11. Dacă are suspiciunea sau identifică  situații de abuz, neglijare și/ sau exploatare a copilului,  în care sunt implicați membri ai personalului de serviciu, are obligația de a sesiza imediat coordonatorul, care aplică legislația în vigoare sau, în cazul în care  șeful nu semnalează aceste situații D.G.A.S.P.C., în termenul prevăzut de legislație, are obligația efectuării acestei semnalări;
  12. Asigură pregătirea corespunzătoare  a copilului, la ieșirea din sistemul de protecție;
  13. Poate facilita, pe tot parcursul acordării serviciilor, copiilor care au împlinit vârsta de 10 ani, precum și familiei sale sau, după caz, reprezentantului legal al copilului, accesul la datele din dosarul copilului, numai dacă acest lucru nu contravine interesului superior al cestuia;
  14. Participă la evaluarea globală a copilului, împreună cu ceilalți membri ai echipei interdisciplinare, și se asigură de colaborarea copilului/ tânărului, familiei/ reprezentantului legal;
  15. Se asigură că în dosarul fiecărui copil/ tânăr există documente care atestă participarea acestuia și consultarea sa la reuniunile echipei de luare a deciziilor care-l privesc;
  16. Elaborează instrumente de lucru  pentru identificarea nevoilor părinților, altor membri ai familiei lărgite sau reprezentantului legal și/ sau persoanei care are în îngrijire copilul;
  17. Colaborează cu toți actorii sociali implicați în implementarea planului de intervenție;
  18. Se va asigura că se va respecta, în mediatizarea cazurilor, legislația în vigoare cu privire la protecția copilului, în relația cu mass-media, și prevederile standardelor minime obligatorii specifice serviciului, cu privire la confidențialitatea datelor despre clienți;
  19. Consiliază/acompaniază familia în vederea accesării drepturilor sociale/beneficiilor sociale;
  20. Consiliază și informează părinții și alți membri ai familiei extinse a copilului, în vederea cunoașterii și înțelegerii drepturilor și nevoilor copilului, precum și a drepturilor și responsabilităților ce le revin în raport cu persoană acestuia;
  21. Se deplasează pe teren în vederea evaluării și monitorizării cazurilor copiilor aflați în situații de risc de separare de părinți;
  22. Monitorizează implementarea și face raportările către managerul de caz;
  23. Întocmește și implementează PIS (pentru menținerea legăturii cu familia și a altor persoane importante din viața copilului și pentru reintegrarea în familie). Întocmește rapoartele de implementare a PIS-urilor;
  24. Recomandă managerului de caz închiderea cazului, pe baza rapoartelor de monitorizare.

  Asistentul social trebuie să aibă competențe sociale, metodologice și care țin de personalitate.

 

Compartiment Comunicare, Relații cu Publicul

Regulament (UE) nr.679/2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatia acestor date si de abrograre a Directivei 95/46/CE.

Responsabilul cu protectia datelor :

Maria Popescu

email:dpo@dgaspc-cl.ro

Telefon:0734.002.949

Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

"Cookie"-urile au rolul de a facilita accesul si livrarea serviciilor folosite de utilizator de internet, precum personalizarea anumitor setari (limba, tara, preturi afisate in moneda nationala).